STAD EN TGT
STAD en TGT vallen onder coöperatief leren, een specifieke vorm van samenwerkend leren (Schellens, 2019). Op deze pagina kan je meer lezen over coöperatief leren. Maar wat is STAD precies? Waarvoor staat TGT? Klik hiervoor in het menubalk op het pijltje naast 'Coöperatieve werkvormen'. Selecteer vervolgens de didactische werkvorm waarover je meer informatie wilt!
Coöperatief leren
De voorbije jaren staat coöperatief leren sterk in de belangstelling. Door op één van onderstaande buttons te klikken, word je doorverwezen naar een artikel, lees- of handboek, ...
Het is nu wellicht duidelijk wat de invloed van coöperatieve werkvormen zijn. Maar wat is coöperatief leren nu specifiek? Wat is de functie van studenten binnen deze werkvormen?
- Centraal = gezamenlijke kennisontwikkeling + leren van, aan en met elkaar (Schellens, 2019)
- Algemeen doel = samenwerken binnen heterogene en kleine groepen --> wederzijdse interactie en actief leren is cruciaal (Van Wyck, 2010)
- Streefdoel = optimaal resultaat voor iedereen (Slavin, 1987; Slavin, Madden & Stevens, 1989)
- Behoort tot het sociaal constructivisme --> studentgericht werken, nieuwe kennis vormt een constructie (leerproces is persoonlijke interpretatie), ... (Valcke, 2010)
Vijf kernmerken van Johnson & Johnson (1994, 1999)
Daarnaast kunnen er ook vijf kenmerken van coöperatief leren onderscheiden worden (Johnson & Johnson, 1994; Johnson & Johnson, 1999). Hieronder worden de kenmerken afgebeeld. Deze kenmerken worden duidelijker bij het lezen van wat STAD en TGT precies inhouden.
Video omtrent coöperatief leren
Scan onderstaande QR-code en kom meer te weten via een video omtrent coöperatief leren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb