Praktijkvoorbeelden
Ter illustratie worden er enkele praktijkvoorbeelden beschreven.
Voorbeelden STAD
Video
In onderstaande video kan je visueel zien hoe STAD er in het klaslokaal aan toe gaat.
Uitgewerkt voorbeeld
Lara Van Mello en Julie Vandenberghe (2019) hebben zelf een voorbeeld uitgewerkt om meer inzicht te krijgen in de werking en fases van STAD. Je kan het voorbeeld hieronder downloaden (in een PDF-bestand).
Uitgewerkt voorbeeld
Een les natuur rond de indeling van de gewervelde dieren (secundair onderwijs)
Dit voorbeeld is net zoals bovenstaand voorbeeld, een zelfgemaakt voorbeeld door Tiemen Goethals en Amelie Augustijns (2019).
FASE 1: Nieuwe leerstof aanbrengen
De leerkracht brengt de nieuwe leerstof aan over de indeling van de gewervelde dieren aan de hand van een hoorcollege. Hij maakt gebruik van een powerpoint en stelt de leerlingen vragen. Wanneer hij alle nieuwe informatie heeft overgebracht worden de leerlingen ingedeeld in groepen van ongeveer 4 à 5 personen. De leerkracht heeft een spel ‘wie is het’ gemaakt, zodat de leerlingen op deze manier experts worden in de leerstof. De leerlingen stellen elkaar vragen zoals bijvoorbeeld ‘Ik ademen door longen en mijn huid is bedekt met schubben, wie ben ik?’.
FASE 2: Teamstudie
Tijdens de tweede stap werken de leerlingen samen in heterogene groepen, gemaakt op basis van prestaties van de leerlingen op de toetsen. In deze groepen vullen ze een werkblad in, opgesteld door de leerkracht.
FASE 3: Individuele quiz
De leerlingen maken individueel een quiz over de indeling van de gewervelde dieren. Het is belangrijk dat ze niet samenwerken.
FASE 4: Samenleggen van de scores
Als laatste stap worden de individuele scores op de quiz over de indeling van de gewervelde dieren van de teamleden samengelegd en vergeleken met hun vorige prestaties de erkenning). Aan die individuele scores worden dan punten gegeven op basis van de mate waarin de leerlingen hun vorige score evenaren of overtreffen. Al die punten van de verschillende leden worden tot slot opgeteld om zo tot een teamscore te komen. De leerlingenzullen niet allemaal dezelfde scores hebben. Sommige onder hen zullen meer punten krijgen dan anderen leden omwille van het feit dat ze in de vorige testen anders gepresteerd hebben. Verder kunnen de groepen ook andere beloning verkrijgen als ze volgens de leraar aan bepaalde criteria hebben voldaan.
Voorbeelden TGT
Alcohol prevention (Bridging Health North)
TGT is in dit praktijkvoorbeeld toegepast binnen alcoholpreventie. Het project gaat alsvolgt. Allereerst worden er lessen gevolgd waarbij de biologische, psychologische en socio-culturele factoren van alcoholisme aan bod komen. Vervolgens krijgen de studenten inzicht in de sociale leertheorie. Zo krijgen ze te horen dat drinken is aangeleerd. Daarna worden de studenten getraind in vaardigheden die essentieel zijn bij het vermijden van een alcoholprobleem. Ten slotte worden er toernooien georganiseerd met korte vragen rondom de nieuwe kennis.
De resultaten van deze aanpak zijn zeer positief. De alcoholgerelateerde kennis is sterk verbeterd bij de studenten, net zoals de houding ten opzichte van alcohol in het verkeer en het alcoholgebruik was verminderd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb